Tuesday, February 19, 2008

Suami Dulu Vs Suami Sekarang

Ahaa.. ni tajuk Hot Chat pagi ni. Aku selalu dengar pagi2, kadang2 tu teringin jugak mcm nak kongsi. Tapi rasa segan pulak, yer lah satu Mesia nak dengar ni. Contohnya macam tajuk Cinta Yang Tidak Disangka, hemmm teringin sangat nak share tp maluuuu.

Suami dulu adalah suami yang dominan manakala suami sekarang adalah suami yang boleh melakukan kerja2 isteri di rumah. Hemm, suami dulu mmglah dominan sebabnya isteri derang duduk rumah, so mmg full time leh jaga, nak tatang keperluan suami. Suami skrg lain, isteri bekerja nk tolong ringankan beban kewangan rumahtangga, so mmg patutlah kerja rumah tu tong-tong hehe.

Bagi aku, suami aku adalah suami zaman sekarang yang boleh buat kerja rumah. Aku pelik biler Fara Fauzana tak percaya biler ada pemanggil kata dia tolong isteri dia basuh pinggan. Ishk3, sib baik aku tak call, klu tak tentu Fara menyumpah2 aku penipu. Yer lah, suami aku bukan setakat boleh basuh tolong basuh pinggan, tapi dah boleh jadi suri rumah pun hehehe. Masa kitorang tak der maid, petang2 kami akan sama2 duduk terbongkok2 kat dapur tu masak untuk makan malam. Malah kalau aku lewat atau tak sihat, dia akan masak sorang2. Tak kisahlah apa rupa resepi tu, tapi selalunya bolehlah lepas untuk dimakan. Malam2 pulak kami sama2 duduk menengok dan mengajar anak dgn homework masing2. Biler semua dah tido, kami melipat baju dan iron baju sekolah anak pulak, kadang2 smpi tengah malam. Esok pagi2 plak, aku bangunkan sediakan air utk breakfast, abang pulak sidai baju. Kadang2 abg pun leh masak breakfast apa.. Biler salah seorang tak sihat atau tak ada di rumah kerana kerja atau outstation, lagi sorang akan buat semua kerja sendiri, tapi tak perlah, masing2 ada turn dan tak kisah pun.

So, sapa kata suami yg macam tu tak wujud dalam dunia. Abah bagi aku nak kata Suami Dulu tak lah jugak, nak kata Suami Sekarang pun tak jugak. Walaupun mak aku garang tapi tak pulak aku tengok smpi abah kena buat laundry atau masak.

Bagi aku, kalau lah kedudukan kewangan mengizinkan, aku lebih rela suami aku menjadi Suami Dulu. Kalau nk tolong sikit2 tu bolehlah. Biarlah aku buat semua, pasal memang tanggungjawab aku. Sekarang ni pun aku ada jugak rasa mcm kecik hati pasal rumah, makan minum, pakaian keluarga diuruskan oleh maid, aku mula rasa seolah2 aku dah tak der fungsi plak kat rumah. Seolah2 rumah tu diuruskan oleh orang lain, dikuasai oleh orang lain. Entahlah, dgn maid2 lama aku tak rasa plak mcm ni, yg baru ni jer plak tiba2 aku rasa mcm tu.

No comments: