Wednesday, October 14, 2009

After PAC

Pejam Celik Pejam Celik, habis dah PAC. PAC yang memberi tekanan jiwa dan raga. Dulu PAC bersama orang yang tidak dikenali. Tapi sekarang lain. PAC sekarang bersama kawan2 sendiri. Dulu tak tertekan sebab perform ke tak perform ker, tak der sapa yang amik kisah dan ingat. PAC sekarang lain plak, kiter berhadapan dengan kawan2 so klu tak perform tu, rasa malu tu lain sikit. Cumanya satu yang bagus, biler PAC bersama kawan2 ni, masing2 akan cuba support kawan2 (still, ada gak yang selfish, sibuk menonjolkan diri sendiri ajer). Lumrah lah tu.

TRAVELING DAY (IKWAS, here we come)
Traveling day yang hectic sedikit. Pagi2 aku masih kerja sebabnya bos dari malam tadinya dah sms suh sediakan laporan tentang bajet in BI untuk submit ke IMF. Settle, nak gi bank, ramai orang plak. So, kul 11 terus balik umah, amik beg, drive ke umah mak sebab nak tinggal keta situ dan naik komuter ke KL sentral dari stesen UKM. Kat umah mak, sempat makan dan menatap, memeluk dan mencium si kecil tu puas2. Alahai sedihnyaa nak tinggalkan dak kecik ni. Then 12.30 abah mak dan si kecik hantar ke Stesen Komuter UKM. Sib baik tak tunggu lama. Sedih sangat biler train bergerak dan sayup2 wajah si kecil lenyap dari pandangan.. sedih gilerr weeiii. Sib baik dlm train dpt duduk, idok lah lenguh berdiri. Sampai KL Sentral, fique dah tunggu. Husband pun sempat datang siap turun sampai dalam koc hehe.. selamba. Tapi yang menyakitkan hati sikit, nama jer first class tapi tak rasa macam first class pun ok. Rasa tak berbaloi plak spend lebih duit. Aku ingat first class train ni ada rupa2 business class flight. Jauh panggang dari api. Pas ni, tak der nya lah aku nk naik train lagi. Dalam train, aku dan fique banyak berbual pasal family, pasal anak. Almaklum dah jadi mak orang, itu jer lah topiknya. Dah nak sampai baru lelap. Tu pun sib baik sedar biler smpi Kluang. Kalau tak, harusnya kami sesat terlajak sampai Singapore ok. Kluang, kami makan dulu (lambat betul, dari langit terang smpi gelap makanan tak sampai2). Then amik cab (RM15 jer, ingatkan puluh2) pergi INTAN. Amik kunci (bilik 114), masuk bilik, study (konon2 utk public speaking) dan aku terlena tanpa sempat mandi (kantoii).

PAC (1st day.. cakap dan cakap)
Pagi bermula dengan breakfast kemudian ke dewan besar untuk daftar. Sama mcm PAC lantikan dulu, ada amik tinggi, amik berat (aku 52 kg ajer ok hehe) dan ada nombor badan yang besar, tidak lupa sesi bergambar ala malaysian idol. Perutusan Datuk ***** tentang pergerakan kami ke gred lebih tinggi dan bermulalah aktiviti. Kami peserta hanya tau lokasi aktiviti, masa dan kumpulan. Apa aktivitinya mmg tak tau. Sepanjang 3 hari ni, masuk bilik dan tadah jer lah, layan jer apa yg disuruh buat. Aktiviti 1 adalah pengucapan awam BM dan BI, impromptu lak tu. Panel Tuan K. Mmg masalah bagi ku untuk yang BI sebab aku akui aku mmg tak demonstrate a good proficiency. Aku dpt tajuk Sistem Pendidikan dalam BM (lega giler) dan Inflation in BI (aku merapu sahaja lebih). Nasihat ku pada yang nak public speaking impromptu ni, key nya senang jer. Narrow down the subject. Cakap secara umum adalah amat bahaya sebab biler tak der idea, kita akan stuck dan blank. Petang plak kami kena wat perancangan projek, diberikan gambar pekan, analisis dan rancang projek pembangunan yang sesuai, esok malam present. Masalah sungguh sebab group kami tak der ahli yang pakar buat proposal macam tu, apakan daya. Kul 5.30, larian 2.4 km. Rasanya inilah first time aku berlari lepas bersalin dulu. Slow giler aku sebab kasut aku koyak ok, dua2 plak tu. Apa taknya inilah jugak kasut aku masa DPA 3 tahun lepas, hehehe.. kedekut. Balik ni sah2 aku buang dah kasut tu sebab ni dh masuk kali kedua koyak. Malam ada discussion tentang isu semasa, in BI.. adusss. Apalagi, nganga jer lah aku. Group lain plak aku tp ramai yg satu KPT. Group ni tengan Tuan S. Semua orang lain terer bercakap. Aku rasa aku lah yg paling tak perform. Kemudian dah habis bincang, kami diminta buat satu surat cadangan dalam BI. Sekali lagi nganga ditambah dengan garu2 di kepala... tulun!!! Malam, habis sesi, berkumpul di kumpulan asal dan buat projek pembangunan ukt pembentangan esok plak. Kul 2 pagi baru aku tdo dalam kerinduan pada si kecil, terbayang2 senyumannya yg menampakkan gusi dan gigi kecil 2 batang, rambut cacaknya.. nak balikkk.

PAC (2nd day, cakap tulis, cakap tulis)
Aku dan fique terlelap sampai kul 7. Maksudnya mudah, kami tk gi solat subuh jemaah. Lepas breakfast, sesi seterusnya. Dalam Bahasa Inggeris lagi, isu semasa jugak. Aku dan 2 orang sahabatku kena appoint utk present, haha nampak sgt sebab kitorang ni tak byk cakap kan. Pas tu, dalam bahasa melayu plak, kena simulate meeting antara pelbagai pihak. Bagi aku group kedua ni walaupun ramai yg aku kenal tp aku rasa down giler sebab semua org terer bercakap dan aku rasa down sgt2. Kul 11, tukar group lagi. Kali ni, group yg aku rasa tak familiar langsung ahlinya. Bukan tak kenal tp mmg jarang bercakap lah. Debat tentang isu semasa yg mana masing2 blurr. Panel Tuan P pulak. Dia kata tak puas hati dgn kitorang sebab mcm tak perform. Memang pun bagi aku sebab kami blurr dan tajuk pun kami tak paham, leh gitu? Dan aku rasa yg jadi pengerusi tu tak pandai main peranan pun. Lepas debat tu, kami kena buat kertas cadangan plak dlm masa singkat. Petang, better sikit sebab tajuk mudah dan pengerusi kami pun ok. Aku jadi pencatat pulak. Lepas tu kami kena buat kertas ulasan dan minit mesyuarat. Penatnya berapa hari ni kena menulis tergesa2 buat paper. Dah lah selama ni menaip jer. Pen bukan pakai sgt pun. Teruk beb tulisan aku. Bagi aku group aku kali ni wwalaupun mcm tak der chemistry tapi seimbang, sederhana. Petang plak aktiviti bebas bersama bola. Dalam group yng mix lelaki dan pompuan kami main bola beracun dan monyet. 3 kali aku kena bola sesat. Satu kali Adnan lempar kat kaki, kuat. Kali kedua kena kat telinga, giler sakit mcm nak nangis aku. Kali ketiga Airina main pass, sedangkan mata pandang lain, terperanjat aku. Malam plak presentation spt yg dijanjikan. Walaupun semua org kena hentam tapi aku puas hati dengan group aku sebab rasanya kami dah usahakan yg terbaik dan aku plak jadi tukang buat slide, memanglah aku suka hehe. Malam, aku dan fique makan burger jer sebab kami tak turun makan kerana nk wat slide.

PAC (kini sampai penghujungnya)
Pagi ni ada interview. Kali group lain plak. Kali ni aku satu group dgn Black... akhirnya ada gak sesi yg aku satu group dgn pak cik ni. Lama dah tak contact. Dia dah nak masuk dua pun anak. Group aku yg ni, separuh darinya adalah ahli group aku yg petang semalam. Tak der kesan pun sebab kami interview sendiri2 bukan beramai2. Aku bernasib baik sebab dapt panel yg dah familiar iaitu PPK kami masa di DPA dulu. Aku santai jer, tak ler terlalu excited dan tak terlalu pasif. Simple. Masa interview aku pendek jer dlm 20 minit. Panel tak provoke apa2 pun. Compare dgn group lain ada yg smpi sejam intebiu, kena provoke macam2 plak tu. After closing, bergambar dan balik. Bestnya dapat peluk si kecik. Aku bawak dia masuk kat hostel aku sebab nak cuci dia membuang. Seronok betul tengok dia happy terjerit tergolek2 atas katil.

So far, nak kata puas hati tu tak lah jugak dengan PAC ni. Cumanya aku redha. Tuhan menentukan segala2nya. Ada rezeki, ada lah tu.

1 comment:

Anonymous said...

aku reject semua comment including dari syamin. dia dah sampai tahap tak mengaku anak dah ni. aku pun tatau kenapa emosi dia sampai macam tu.

butik can survive wothout me. she's a strong woman, she's a good organizer. that, i hafto totally admit.

tak apalah, there's never a shortcut to kebahagiaan. aku ahrap satu hari dia ampunkan aku. tak kesahlah saper betul saper salah, yg aku tau aku dah lama mengalah.