Thursday, October 01, 2009

PAC lagii..

Masih terbayang-bayang di ruang mata saat2 berPAC pada 22 hingga 24 April 2005 yang lalu (tepat punya tarikh ok, inilah kelebihan berblog, semua leh refer dgn accurate sekali hehe). Waktu sedang naif, sedang jahil tentang perkhidmatan awam, masih tercari2 haluan karier. Masa tu datang dengan zero idea what the heck PTD is.

So, sekarang setelah masuk tahun kelima dalam perkhidmatan PTD, aku perlu berPAC sekali lagi. PAC untuk menguji kebolehupayaan kita dari pelbagai aspek untuk menggalas tanggungjawab di tahap mengurus, gred 48. Dengarnya, cemerlang atau tidak dalam PAC tu, kita tetap akan dinaikkan pangkat tetapi tanpa imbuhan yang selayaknya. Hemmm... pangkat besar tapi gaji ciput..?? Kerja Untuk Percuma lah tu.

Aku masih tak wat apa2 preparation untuk PAC ni. Nak baca speech, download jer tapi tak baca2. Tanya senior, derang kata tak pasti lagi formatnya mcm mana sebab siri 1 dan siri 2 langsung tak sama. Tapi kalau ikut format siri 2, ada mau pengsan lah rasanya. Sebab ada impromptu speech. Speech ni aku tak kisah sgt klu ckp melayu. Tapi kalau english aku rasa down sikit lah sebab aku nyer english memang tahap suam-suam kuku. Tapi orang kata contents and grammar tak penting, yg penting confident level yang tinggi kena ditunjukkan.

Selain tu, ada intebiu jugak katanya. Ini pun mungkin sedikit merisaukan. Sebabnya.. soalan tahap serius punya, contohnya dia akan tanya sejauh mana kita aware tentang hala tuju kementerian, core business kementerian, apa misi dan visi. Hemm mungkin dia nak uji sense of belonging dan kepekaan kita pada organisasi. Selain tu dia akan tanya tentang kerja kita selama ni. Sejauh mana kerja kita tu contribute to kecemerlangan organisasi. Lain-lain plak tentang isu2 perkhidmatan awam, macam mana nak improve service dan lain-lain isu semasa, most prolly issue yg berkaitan kementerian masing2. Kalau KPT lah ek, apa isu terbaru yer. Terbaru yg aku baca pasal pengurangan kadar melayu yang masuk IPT di dalam bidang2 kritikal seperti kejuruteraan dan perubatan yang disuarakan oleh Tun Dr. M terutamanya selepas pengenalan meritokrasi pada 1999. Macam mana aku nak elaborate isu ni ek.

Aku jadi soram sejuk jugak biler tgk orang lain prepare giler2, ada yg baca artikel, discussion with superior dan ada jugak yg siap amik leave semata2 nak prepare utk PAC tu. Hemm.. aku? Nasib aku nanti bagaimana? Aku berserah pada Allah. Doakan aku yer kawan2..

No comments: