Wednesday, December 02, 2009

Aku ada Rafhanah

Biar se messy mana hidup aku, Rafhanah tetap nombor satu. Dia lah satu2nya pengubat hati, satu2nya yang membuatkan aku merasakan bahawa masih ada ertinya hidup aku ini.

Rafhanah sekarang dah tumbuh lagi 2 batang gigi di atas. Besar plak tu, atuknya kata gigi kapak hehe. Tu yang sekarang asyik meleleh je air liurnya.

Dah naik walker. Penat aku tunggu tapi dia tak mau merangkak, ayik nak berjalan dan duduk. Untuk pengetahuan, Rafhanah dah boleh duduk tanpa sokongan semenjak 6 bulan lagi. Dan dia sangat suka berdiri dan berjalan. Penat, so aku belikan walker. Bukan main laju, sampai penat mengejarnya. Dan suka melonjak2, dah pernah 2 kali tercabut seat walker tu smpi terduduk dia dlm walker.. nangiss, tp then dia buat balik haha.

Mulutnya sangat tidak tau diam. Biler happy, ada jer bunyi2, ajeejejej, atatatata, aaaaa, eeeee.. siap ada intonasi tu yg lawak. Klu aku ada masalah, dgr dia bunyi2 macam tu, terus melayang masalah. Kadang2 aku ajar sebut perkataan atau hurup, bukan main rajin mengajuk tapi bunyinya lain ishk3.. tak per baru 8 bulan hehe.

Makin debab badannya. tak taulah dah berapa berat, tapi kalau dukung mmg lenguh dah. Matanya paling aku suka, smpi semalam entah macam mana bangun pagi tgk mata dia bengkak sbelah mungkin digigit semut, aku rasa nak menangis. Sedih sgt tgk dia sepet sebalah, tapi chumel ok.. and dia pun biasa je. Yg lain2 aku suka rambutnya, baru kena tarah rambut belakang$ yg mencecah leher hingga merah2 ruam tengkuknya. Kulitnya pun aku sgt suka, kulit baby mmg lah best. Aku suka kaler kulitnya, cantik haha puji anak sendiri smpikan aku kompius plak dia warisi tu dari sapa.

Syukur, setakat ini Hanah bagi aku sgt sihat kecuali kulitnya yg agak sensitif dgn peluh dan sangat ramah haiwan. Sebabnya stp hari ada sahaja bekas kena gigitan serangga wlupun aku dh sekerat nywawa pastikan persekitarannya selamat. Selsema, batuk dan demam ddah tiada kecuali masa dia sangat2 bayi dahulu. Mula2 dulu aku takut antibodinya lemah sebab aku kan tak betul2 breast feed secara eksklusif, tapi Alhamdulillah dia sgt sihat, mungkin sebab susu (aku masih pakai mamex) dan sebab org yg menjaganya.

Hanah sgt tidak cerewet. Dia langsung tak memilih makanan. Apa yg aku dan neneknya suap, semua dia makan. Dan yang penting, dia sentiasa tak menolak untuk makan. Risau juga biler baca macam2 kisah anak yg tak mau makan. So, biler hanah makin debab, paham2 lah ajer hehe. So far aku dh perkenalkan macam2 makanan utk dia dan dia nmpknya prefer yg asli, yg kami masak sendiri mcm kentang, carrot, bubur nasi campur sayur, sup. Nestum dia mcm kurang suka. Snek pulak aku beri farleys dan baby bites (dia suka yg perisa chicken and vege). Klu tak der bubur, aku lenyek nasi smpi hancur, smpi lenguh2 tangan menekan. Klu malas lagi, jalan mudah, aku kunyah, then aku kuar balik suap dia.. eeee, mcm selekeh jer, tp aku ingat mak aku selalu gak wat mcm tu utk anak2 dia.

Jinak2 merpati, itulah anakku. Dari jauh senyum2, tp biler org dekat, mula mencebek dan melalak. Dia mmg bukan bayi yg peramah yg boleh dgn sapa sahaja, sebaliknya Hanah mmg bayi yg jual mahal. Tapi kami suka, bahaya klu ramah2 sgt ni kan. Klu balik kg, dialah drama queen, air mata berjurai2 menangis biler ditenung dan cuba diambil saudara mara. Byk stok air mata anak aku ni tau. Melekap je dgn mommy dia. Mmg rimas, tp aku suka sgt sebab dapat rasa bonding yg kuat antara aku dan Hanah.

Seperti mana kebiasaan bayi lain, Hanah skrg pandai mengutip, hatta sekecil2 cebisan habuk kat lantai dia leh kutip. Klu dulu semua masuk mulut, tp sekarang dah kurang, dia seolah2 tau apa yg boleh dan apa yg tak boleh. Paling suka, mengoyak tisu, dulu dia selalu jolok tisu dlm mulut, tp lepas dilarang berkali2 dia mcm dah paham skrg. Klu diunjukkan apa2 barang, dia biasanya akan merenung dahulu, tak pernah terus ambil, mungkin menilai? Selainntu, dia pandai tgk tv dah especially iklan, especially iklan yg colorful dgn sound2 yg menarik. Satu feveret dia, iklan ribena lagu industan tu..

Penangan ada anak ni mmg hebat. Bagi aku antara anugerah terbesar dan terindah dari Allah. Tengok baju dia masa mencuci pun aku leh berbunga2 happy.

3 comments:

Marizky Arfandi said...

salam perkenalan,,,,,
aku lihat indah banget kata-kata yang kamu tuangkan di blog kamu.
terimah kasih

Ayue said...

terima kasih

-zaza:o:binxz- said...

aunty cayang rafhanah, nanti bila dah besar, jangan lupa kat aunty tau!

kalo mama hana lupa kat aunty, takpe. hana jangan. hehe~!