Wednesday, December 30, 2009

Minggu yang hectic

Dari 23 aku sampai 29 hb aku tak balik rumah. Berderet2 urusan, dari bengkel SKT Bahagian lama, kenduri di Johor dan bengkel SKT Bahagian baru.

Bengkel SKT Bahagian lama aku anjurkan di Hotel Impian Morib. Tempatnya ok cuma tak der pantai sebab tepi laut yang memisahkan hotel dan pantai tu dibuat macam benteng. Sebagai hotel 3 star, oklah. Paling best aku rasa swimming pool dia, nampak friendly sgt. Bilik2 dia ok lah, ada konsep superior, deluxe dan challet. Harga boleh tahan. Kali ni aku bawa Rafhanah sekali (memang selalunya aku bawak pun kan). Tapi kali ni ayah dia yang jaga dia sebab ayah dia cuti. Rafhanah memang budak baik, bawaklah jalan ke mana pun, steady jer dia. Dia sangat suka main air ok. Bukan setakat mandi, masa ayah dia bawak ke swimming pool, suka sgt dia. Biler ayah dia cecahkan kaki dia ke air jer, bukan main seronok smpi tak leh diangkat. Bengkel ni kiranya bengkel terakhir aku atau event together2 aku terakhir dgn bahagian lama ni. Walaupun secara rasminya aku dh bertukar tp kerja2 di Bahagian lama tetap kena buat. Tapi seriously aku tak sepenuh hati sgt lah kan sbb separuh jiwa ku pergi. Ececeh macam lagu Anang plak. Apa2 pun aku seronok ke bengkel kali ni. Dan kami pulang dengan kerja semua settle seperti yang disasarkan.

Dari Morib, terus drive balik ke Johor. Husband nak lalu jalan dalam ke Linggi. Punyalah jauh, ingatkan dekat. Aku plak lelap jer sepanjang jalan walaupun Rafhanah terjaga. Tidur2 ayam lah aku. Ngantuk sgt, penat sgt otak aku ni. Sampai kluang, aku suarakan kat suami, ajak dia cari kedai kopi kluang station yang glamer tu. Mula2 gi stesen ketapi, mcm tak der je. So kami call pak usu yg mmg duduk kluang. So berkat panduannya (dia pun tak penah pegi pun), kami sampai ke Kluang Rail Coffee. Ramai giler orang, nak duduk pun tak dapat. Kena tunggu, so aku tak bagi husband dukung Rafhanah, aku sendiri yang pegang, saja kononnya bagi orang kesian hahaha. Akhirnya dpt gak duduk hehe. Kami order kopi susu dan roti bakar. Bagi aku sedap sgt roti bakar dia. Kopi dia pun ok, cuma husband kata tak cukup manis.

Dari Kluang, balik ke rumah atuk, makan dan tidur. Tak sempat kami ke rumah nenek yang ada kenduri sebab husband kepenatan, esok pagi2 lah kitorang pegi. Tpi tak lah pagi2 jugak akhirnya kul 10 lebih gak kami gi umah nenek. Yelah, nak tunggu budak2 punyalah lama. Ni lah antara lecehnya beranak ramai, serba serbi lambat. Bilik air satu, nak mandi lah, nak gosok baju lah. Last2 abah tak henti2 tepon dari umah nenek naper kami tak sampai2. Keluarga belah nenek ni lain sikit, klu kita dtg kenduri setakat nak makan jer mmg nak kena lah tu, tak sedar2 diri ke kita tu sdara, takkan dtg makan jer, buat kerja lah sekali.

Sampai je rumah nenek, Rafhanah terus bertukar tangan ke ayah dia dan kadang2 ke nenek dia. Aku dan beberapa orang sepupu sibuk menguruskan untuk masak dan hiasan untuk makan berdamai. Kelam kabut gak dibuatnya. Ye lah, kenduri kampung, semua buat sendiri, bukan mcm bandar, pakai catering. Sampailah petang. Habis kenduri, aku tolong mengemas dapur dan belakang rumah pulak. Tau2 je lah kenduri kawin, macam mana sepahnya. Busy punya busy smpi aku tk sempat pun ke JB pergi kenduri Zila.. sedih rasanya. Tp nk wat mcm mana. Malam dalam kul 10 kami balik ke rumah atuk, tidur..

Esok pagi2 husband dan anak2 lain balik KL sebab ceah dah nak sekolah isnin. Aku plak dengan abah, mak, adik dan Rafhanah ke PD plak sebab aku ada Bengkel SKT bahagian baru. Teruk tul aku, aku dera mak bapak aku. Sepanjang bengkel tu, tiap2 hari mak bapak aku ulang alik datang malam dan balik pagi sebab nk bagi aku berkepit dgn Rafhanah. Derang tak leh stay terus sebab adik aku keja. Aku plak tak bleh berpisah dgn Rafhanah. Bengkel kali ni berbeza dari yang dulu, ye lah Bahagian pun baru. Memandangkan pengarah baru, banyaklah yang dibincangkan secara detail, jadi aku pun leh jugak mengikuti perkembangan sama. Cumanya masa nak buat perbincangan unit, agak blurr sikit sebab aku mmg tak tau apa2 pasal perundangan ni. Pegawai2 utama nya plak tak dtg. Sib baik hari terakhir tu sorang pegawai unit aku datang, wlupun dia pun baru, namun dengan sedikit nota, kami dpt jugak buat SKT dan aku dpt jugak bentang, dan aku bangga akhirnya aku dapat juga gambaran apa kerja2 yg bakal dilakukan nanti.

Pertama kali duduk sekali dgn rakan sekerja baru ni, terasa semuanya berbeza. Style kerja berbeza, style pembawaan diri pun berbeza. Klu di bahagian lama aku lebih berprotokol, di bhgn baru ni lebih bebas. Semua pegawai kelihatan agresif dan terbuka. Mungkin sebab mereka semua junior dan muda2. Kecuali seorang je pegawai yang agak lama. Yg lain2 semua baru. Kerani2 plak berbeza jugak. Di bhgn baru ni kerani2 dia begitu berpengetahuan tentang core business, mereka bukan setakat buat kerja perkeranian tp turut ambil tahu tentang perkara2 yang diuruskan di peringkat pegawai.

So far, aku rasa ok dgn environment baru ni. Semua orang ok. pengarah ok, colleague ok, kerani2 pun ok. Insya Allah aku akan mampu menyesuaikan diri dgn keadaan di sini. Aku nekad untuk jadi seorang pegawai yang terbaik di bahagian itu nanti.

So semalam petang aku pun selamat balik bangi. Penat teramat, smpi kan aku tidur sepanjang petang. Hari ni, kerja mcm biasa. Atas meja aku penuh dgn pelbagai memo dan dokumen untuk tindakan, adoiiii...

No comments: